نوشته شده توسط : rahman sadeghi

چوب ترمووود در نما که در ساختمان استفاده می‌شود بعد از مدتی ممکن است در اثر تغییرات آب و هوایی مانند برف و باران و یا اشعه‌ی نور خورشید دچار آسب دیدگی شود. در نتیجه لازم است برای زیباتر کردن و شفافیت چوب ترمووود از روش رنگ پاشی و یا رنگ کاری نما استفاده کرد.

اما این که چه روش‌هایی بهترین راه حل هستند و اطلاعات کلی درباره‌ی چوب ترمووود، موضوعی است که ما قصد داریم در این مقاله مفصلا درباره‌ی آن توضیح دهیم. پس در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

رنگ کاری نمای ساختمان با استفاده از داربست یا طناب؟

خدمان رنگ کاری نما ساختمان قطعا بدون داربست گزینه‌ی بسیار بهتری است چرا که نسبت به بالابرها و کلایمبرها بسیار به صرفه‌تر می‌باشد. روش رنگ کاری بدون داربست ایمن‌تر و سرعت کار بالاتری نیز دارند.

حتما ببینید: رنگ بورماواکس

چرا باید چوب نما را رنگ آمیزی کنیم؟

لازم است بدانید، تمامی اشیاء، آهن آلات و سنگ نمایی که روی ساختمان کار می‌شود بعد از گذشت مدت زمانی، بر اثر تابش اشعه‌ی UV خورشید و عواملی مثل باران دچار فرسایش و رنگ پریدگی می‌شوند. چوب ترمووود هم از این قضیه مستثنی نیست و لازم است بعد از مدتی ترمیم و بازسازی شود.

ترمیم چوب‌ ترمووود نمای ساختمتن، با رنگ‌های مخصوص به خود انجام می‌گیرد نه با هر رنگی! اگر بعد از گذشت مدتی ترمیم چوب ترمووود خود را انجام ندهید، این چوب‌ها پوسیده می‌شوند و به زودی از بین خواهند رفت.

رنگ‌های مخصوص چوب ترمووود حلال با آب بوده و بهتر است به صورت غلیظ و با مقدار کمی آب حل شود. رنگ کاری چوب ترمووود نمای ساختمان، باعث جلا دهندگی به آن می‌شود و از خرابی زود هنگام این نوع چوب جلوگیری می‌کند. تنوع در رنگ‌های چوب ترمووود بسیار بالا است و با هر سلیقه‌ای جور در میاید.

رنگ‌های مخصوص چوب ترمووود در نما و یا محیط‌های بیرون

دو رنگ رایج که در این نوع چوب قابل استفاده می‌باشد شامل، رنگ پایه روغن و رنگ پایه آب می‌باشد. توصیه‌ی ما به شما این است که هنگام انتخاب رنگ ترمووود به خصوصیات آن که روی محصول درج شده است توجه نمایید.

رنگ‌های بر پایه‌ی آب در چوب ترمووود

لازم است بدانید که رنگ‌های بر پایه‌ی آب در 20 طیف رنگی تولید می‌شوند. که با توجه به این که بر پایه آب هستند تا عمق 2 تا 3 میلی متر بر سطح ترمووود نفوذ می‌کنند و هیچ لایه‌ای تشکیل نمی‌دهند.

رنگ‌های بر پایه‌ی آب در ترمووود سبب جلوگیری از پوسته شدن رنگ به مرور زمان در اثر تابش خورشید می‌شود. از رنگ‌های بر پایه آب بیشتر در مواردی همچون، چوب‌های دکوراتیو، نمای ساختمان و همچنین سازه‌های چوبی استفاده می‌شود.

حتما ببینید: رنگ ترمووود

رنگ‌های بر پایه‌ی روغن در چوب‌‌های ترمووود

رنگ‌هایی که بر پایه‌ی روغن، کاملا بی‌رنگ هستند و بیشتر در مواردی همچون کف محوطه‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌های بر پایه‌ی روغن را می‌توان با رنگ‌های بر پایه‌ی آب استفاده نمود.

لازم به ذکر است، رنگ‌های بر پایه‌ی آب هم در مقابل اشعه‌ی UV مقاوم بوده و هم در مقابل شرایط جوی مقاوم است. و تولید آن‌ها به گونه‌ای است که نقش و نگار روی چوب را از بین نمی‌برد و تنها به صورت یک رنگ بر روی چوب ترمووود قرار می‌گیرد.

حتما ببینید: رنگ پایه روغن مخصوص فضای داخلی

در رابطه با رنگ‌کاری دچوب ترمووود در نما

لازم است بدانید که استحکام و مقاومت چوب ترمووود بسیار بالا است. اما به دلیل این که چوب ترمووود در نما ساختمان استفاده می‌شود ممکن است بعد از مدتی دچار پوسیدگی شود و رنگ و لعاب خود را از دست بدهد.

چرا که چوب یک متریال طبیعی می‌باشد و علت این که به مرور زمان ممکن است کمرنگ شود، دلایلی همچون نور خورشید و بارش برف و باران است.

به طور ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم، رنگی که روی چوب ترمووود استفاده می‌شود سبب افزایش مقاومت و ماندگاری چوب می‌شود و همچنین باعث می‌شود چوب دیرتر خراب شود.

حتما ببینید: رنگ پایه روغن مخصوص فضای خارجی

استفاده از رنگ‌های روشن در ترمووود بهتر است یا استفاده از رنگ‌های تیره؟

نکته‌ای که چوب ترمووود دارد و بسیاری از مشتریان را جذب خود کرده‌ است، خط و خطوطی است که این چوب به شکل طبیعی بر روی خود دارد که البته خیلی از افراد ساده از این موضوع می‌گذرند. در واقع رنگ آمیزی چوب ترمووود با رنگ‌های تیره این خطوط زیبا را از بین می‌برد.

به همین دلیل برای افزایش زیبایی چوب ترمووود، سعی کنید در هنگام انتخاب رنگ، طوری رنگ را انتخاب کنید که طرح روی چوب از بین نرود. به همین علت است که معمولا رنگ‌های شفاف‌تر و روشن‌تر برای چوب‌های ترمووود در نما استفاده می‌شود تا باعث کاهش زیبایی چوب ترمووود نشود.

انواع مختلفی رنگ در بازار وجود دارید که بهترین آن برای چوب ترمووود، بر پایه آب اکریلیک می‌باشد. بیش از 40 نوع رنگ مختلف در بازار وجود دارد که بر اساس سلیقه‌تان می‌توانید رنگ مد نظرتان را انتخاب کنید.

ویژگی‌های رنگ اکریلیک

محصولات اکریلیک نوعی ترکیبی مبتنی بر آب است. این برای چوب بسیار مناسب است و در بین مصرف کنندگان محبوبیت بسیاری دارد.  علاوه بر این، این رنگ یک محلول غیر سمی است و برای سلامتی انسان بی‌خطر است. داشتن چنین ویژگی‌هایی باعث افزایش طرفداران این نوع رنگ شده است.

رنگ اکریلیک سبب استحکام سطح چوب می‌شود و مدت زمان لازم برای خشک شدن آن بر سطوح، بستگی به نوع چوب دارد. همچنین رنگ اکریلیک به راحتی قابل شستشو می‌باشد.

جوانب مثبت استفاده از رنگ اکریلیک در ترمووود

  1. رنگ بی بو است همچنین این نوع رنگ سمی نیست و به شما این امکان را می‌دهد که قست‌های داخلی را بپوشانید.
  2. سرعت خشک شدن این نوع رنگ بسیار بالا است البته همان‌ طور که در قسمت‌های بالاتر به آن اشاره کردیم سرعت خشک شدن یک رنگ بستگی به عوامل دیگر مانند: ساختار مواد فرآوری شده، لایه رنگ اعمال شده و ریز گردهای موجود در اتاق، دارد.
  3. چسبندگی بسیار بالا به سطوح، ترکیب اکریلیک حتی بعد از بارش‌های قابل توجهی خراب نمی‌شود.
  4. خاصیت ارتجاعی پوشش، این ویژگی رنگ اکریلیک خطر ترک خوردگی چوب را کاهش می‌دهد.
  5. دارای انواع و تعداد زیادی رنگ، تولید کنندگان انواع مختلفی از آن را ارائه میدهند مانند ترکیبات مات و براق و یا سطوح تقلیدی از مخمل یا ساتن.

انواع رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک ابزار بسیار مناسبی برای نقاشی چوب است. با این وجود، برای بدست آوردن نتیجه نهایی به شکل درست در نظر گرفتن توصیه‌های سازنده و متخصصان بسیار مهم است.

لازم به ذکر است که این محصول به دو گونه تقسیم می‌شود: برای مصارف داخلی و خارجی. رنگ اکریلیکی که برای مصارف داخل و خارج استفاده می‌شوند تقریبا دارای ترکیبات مشابه هستند.

تفاوت اصلی در این است که رنگی که برای محیط‌های بیرونی و یا نما استفاده می‌شود، دارای موادی است که سطح را در مقابل اشعه‌ی ماوراء بنفش و نوسانات دما محافظت می‌کند. به همین دلیل است که سطح رنگ آمیزی شده در برابر رطوبت مقاوم است.

نکات انتخاب رنگ اکریلیک

هنگام خرید رنگ اکریلیک، انتخاب ترکیب آن برای چوب بسیار مهم است. که توسط تولید کنندگان قابل اعتماد تولید می‌شود، در این صورت نمی‌توانید به کیفیت بالای رنگ شک کنید.

هنگام خرید رنگ باید دامنه‌ی استفاده از آن و همچنین کارکردهایی که باید انجام دهد راتعیین کنید. بیشتر اوقات فقط ویژگی محافظتی محصولات است که برای مشتری مهم است در صورتی که باید موارد دیگر را نیز در نظر بگیرید.

به طور مثال ترکیب رنگ نباید حاوی مواد مضر باشد، به ویژه این امر در استفاده از رنگ در محصولات داخلی بسیار مهم است. ترکیبات اکریلیک را برای محصولات چوبی در خانه نیز می‌شود استفاده کرد. رعایت استاندارهای کیفیت اروپا نیاز اصلی ترکیبات اکریلیک برای چوب است.

در نظر بگیرید که محصولات با کیفیت بی بو هستند بنابراین نیاز است هنگام خرید رنگ از فروشنده بخواهید گواهی کیفیت کالا را ارائه دهد.

دستورالعمل رنگ کاری چوب ترمووود در نما

استفاده از رنگ بر پایه روغن و همچنین رنگ بر پایه آب در ترمووود مجاز می‌باشد. به طور کلی استفاده از رنگ در ترمووود به دلیل اشعه خورشید و تغییر رنگ، توصیه می‌شود.

که البته رنگ به زیبایی و شفافیت کار هم می‌افزاید. نکته‌ای که هنگام انتخاب رنگ ترمووود باید در نظر بگیرید،  خصوصیات فنی تهیه شده شرکت سازنده محصول با استانداردهای محیط و محل زندگی انسان تطابق داشته باشد.

مراحل آماده سازی چوب ترمووود برای رنگ آمیزی

  1. نکته‌ای که باید در ابتدا به آن دقت کرد این است که سطح رویی چوب ترمووود کاملا خشک و عاری از گرد و خاک و چربی و رطوبت باشد.
  2. سالن محل رنگ کاری باید بدون گرد و غبار باشد تا محصول نهایی بعد از خشک شده تمیز و یکدست به نظر برسد.
  3. دمای محیطی که در آن رنگ کاری صورت میگیرد یکی از عوامل مهمی در رنگ کردن ترمووود استباید به این نکته توجه کنید که این محیط، دارای دمای متعادل و یکنواخت باشد تا نتیجه کار به شکل دلخواه درآید.

آماده سازی رنگ:

آماده سازی رنگ بسیار ساده است اما موضوعی است که نباید آن را نادیده بگیریم. در واقع، رعایت تمامی این کات به ما کمک می‌کند که نتیجه کار بسیار تمیز و یکدست باشد. در ادامه به دو مورد مهم جهت آماده سازی رنگ می‌پردازیم.

  1. لازم است رنگ ترمووود قبل از استفاده کاملا بهم بخورد تا یکدست شود در واقع این کار باعث می‌شود بخش حلال و رنگ و همچنین دانه‌های موجود در رنگ کاملا باهم ترکیب شوند.
  2. بهتر است برای مخلوط کردن کامل رنگدانه‌ها، پیگمنت و حلال در حلب رنگ از هم زن چوبی استفاده شود.
حتما ببینید: انواع رنگ چوب و روش‌های اجرای آن بر ترمووود

روش اجرای رنگ بر سطح ترمووود:

بعد از این که دو مرحله بالا را را جهت آماده سازی شرایط شروع کار انجام دادید، نوبت به اجرای رنگ بر روی چوب ترمووود می‌رسیم. در ابتدا باید مقداری از رنگ را روی سطح ترمووود در جهت الیاف چوب به طور کامل پخش کنید.

این مقدار رنگ، لازما نباید مقدار زخیم و قابل تشخیصی باشد. در واقع مقدار رنگ باید به گونه‌ای باشد که تنها با حرکت دادن قلم مو بر سطح چوب به صورت لایه‌ای نازک و کم ضخامت باشد در حدی که بعد از گذشتن حدود ده دقبقه کاملا خشک شود.

نکته مهم در این مرحله این است که حرکت قلم باید در راستای الیاف چوب باشد نه به صورت رفت و برگشتی.

مرحله دوم اعمال رنگ بر روی ترمووود:

لازم به ذکر است که بهترین زمان برای انجام مرحله دوم رنگ کاری بر روی سطح چوب ترمووود بعد گذشت 24 ساعت بعد از رنگ کاری دست اول می‌باشد. البته موضوعی که باید به آن دقت کرد این است که می‌تواند این زمان با توجه به دمای هوا متغیر باشد.

در نتیجه به هیچ وجه نباید بعد از خشک شدن رنگ در مرحله اول، رنگ کاری دست دوم را شروع کنید. لازم به ذکر است که رنگ کاری دست دوم چوب ترمووود از قوانین رنگ کاری مرحله اول پیروی می‌کند.

استفاده از چوب عادی یا ترمووود؟

چوب عادی جزو اولین مواد طبیعی است که به صورت گسترده در اختیار انسان بوده است. آثار باقی مانده از خانه سازی و ابزار سازی انشنان‌های قدیم نشان می‌دهد که از همان ابتدا بشر از چوب برای مصارف خود استفاده می‌کرده است.

اما در حین استفاده از چوب با مکلاتی روبه‌رو شده است مانند، تاثیر رطوبت در چوب، حمله موریانه‌ها و لانه گزینی حشرات، به وجود آمدن قارچ و باکتری‌ها و … اما با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی در عرصه‌ی تولید چوب بسیاری از این مشکلات برطرف شدند.

ترمووود یکی از چوب‌های فرآوری شده و بسیار مناسب برای زندگی انسان است. در واقع ترمووود علاوه بر افزایش دوام، خاصیت‌های دیگر چوب را بهبود می‌بخشد و آن را زیباتر می‌کند.

به همین دلیل است که چوب اصلاح شده و حرارت دیده شده یعنی ترموود، به یکی از بهترین مصالح ساختمانی دنیا تبدیل شده است که امروزه بسیار زیاد از چوب ترمووود در نما استفاده می‌شود.

در رابطه با مزایا و ویژگی‌های ترمووود در مقالات دیگر مفصلا راجب آن توضیح داده‌ایم که می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به آن‌ها رجوع کنید.

حتما ببینید: مزایای ترمووود و مکان‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد

مزایای استفاده از ترمووود در نما ساختمان

  • مقاومت و استحکام بالا در شرایط جوی گوناگون
  • نصب آسان و سریع
  • قابلیت جداسازی و تعمیر و همچنین شستشو
  • قابلیت برش دادن حتی به صورت منحنی
  • کاهش جذب رطوبت و تبادل حرارت با محیط اطراف

 

 

منبع: تهران وود



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rahman sadeghi

ترمووود ایرانی و تولید آن در داخل کشور را می‌توان از مهم ترین دستاوردها و پشرفت‌های صنعت چوب کشور دانست. فرآیند تولید تمووود ایرانی که با استفاده از آن می‌توان مقاومت و استحکام چوب را در مقابل شرایط محیطی به ویژه در برابر حرارت چندین برابر نمود.

در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش  تقاضا جهت خرید ترمووود، کارشناشان و متخصصان ایرانی بر این شدند تا با ساخت و راه اندازی ابزارهای مخصوص و مورد نیاز چوب ترمووود این محصول پر طرفدار را بومی سازی کنند. و از سال 1391 این امر در صنعت چوب کشور محقق شد و تولید چوب  ترموود ایرانی اغاز شد.

به طور کلی استفاده از چوب از گذشته تا کنون در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد بوده است. در توضیح فرآیند تولید ترمووود می‌توان چنین گفت که این فرآیند  تلفیقی از مجاورت چوب با حرارت و بخار آب است.

این روش از فرآیندهای شیمیایی که به کیفیت چوب صدمه میزنند را جلوگیری میکند، و در واقع نوعی از فرآوری چوب به شمار می آید هنگامی که چوب تحت تیمار حرارتی قرار گرفته و یا به اصلاح ترمووود می‌شود محصول نهایی چوبی است که از لحاظ رنگ تیره تر از چوب های معمولی بوده اما خاصیت مقاومت آن در برابر حرارت آن را از چوب های معمولی برتر می کند.

ترمووود ایرانی معمولاً در انواع صنایع مانند نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی، مبلمان داخلی و مبلمان فضای باز، کف پوش ها، در و پنجره و حتی سونا و استخر کاربرد فراوانی دارد که تنوع این صنایع مهر تائیدی بر کیفیت و انعطاف بالای چوب ترمووود شده ایرانی است.

تفاوت ترمووود فنلاند با ترمووود ایرانی در این است که درتولید ترمووود های فنلاندی از چوب درختان کشور فنلاند  ( کاج فنلاندی ) که جزو چوب های سخت به حساب می آید استفاده میشود.

در تولید ترمووود ایرانی به صورت عمده از چوب های درخت کاج روسی و یا همان چوب روسی ( نراد )استفاده میگردد که دارای بافت نرمی نسبت به چوب های فنلاندی میباشد استفاده میگردد.

خاصیت عایق حرارتی چوب ترمووود ایرانی

به سبب تیمار حرارتی که روی چوب برای انجام فرایند ترمووود کردن صورت می گیرد معمولا چوب ترموود شده می تواند عایق حرارتی مناسبی به شمار بیاید. همین نکته مورد مهم دیگری است که در استفاده از چوب ترموود ایرانی در ساخت سونا باید مورد توجه قرار گیرد.

این موضوع از لحاظ زیست محیطی و اقتصادی می تواند مزیت های فراوانی داشته باشد. از جنبه زیست محیطی حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفتن آن بسیار حائز اهمیت بوده و از جنبه دیگر مسئله اقتصادی در خصوص هزینه های مربوط به تامین انرژی است که می تواند برای افراد دارای اهمیت بالایی باشد.

چوب های ترمووود شده ای که در سونا مورد استفاده قرار می گیرند معمولا نباید دارای پوشش خاصی باشند. منظور از پوشش استفاده از لاک یا رنگ های مخصوص است.

علت این امر را می توان مشکلات بهداشتی مطرح نمود. در محیط سونا معمولا پوست انسان به صورت مستقیم با چوب در ارتباط خواهد بود همین امر می تواند موجب انتقال بیماری گردد.

در مواردی استفاده از رنگ های برای چوب ترمووود شده ممکن است سبب بروز انواع حساسیت ها در بدن انسان شود. به همین دلیل به طور کلی گفته می شود بهتر است برای استفاده از چوب ترمووود در سونا از چوبی استفاده شود که عاری از هر گونه فینیشینگی باشد.

موارد استفاده از چوب ترمو وود ایرانی

مهم ترین موارد استفاده از چوب ترمووود شده ایرانی را می توان در صنعت ساختمان سازی مشاهده نمود. پیش تر به استفاده از این گونه چوب ها در نمای ساختمان ها اشاره کردیم. علاوه بر نمای داخلی و خارجی چوب ترمووود شده را می توان به عنوان کف پوش ها در ساختمان مورد استفاده قرار داد.

زیبایی، کیفیت و از همه مهم تر قابلیت شستشوی آسان از جمله ویژگی های منحصر به فرد چوب ترمووود ایرانی به عنوان کف پوش ها به شمار می آِید. علاوه بر کف پوش، در دکوراسیون داخلی می توان طرح هایی را مشاهده نمود که در آن دیوار پوش هایی از جنس چوب وجود دارد.

بسته به این که این دیوار پوش در بخش های داخلی یا خارجی باشند و در معرض چه شرایطی قرار داشته باشند می توان از انواع مختلف چوب ترمووود شده برای آن ها بهره برد.

به طور کلی استفاده از چوب به ویژه چوب ترموود شده در دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه ای دارد. این موضوع شامل انواع مبلمان و وسایل مورد استفاده در چیدمان فضا نیز می شود.

در ساختمان سازی نرده، پله و در و پنجره ها از جمله موارد بسیار مهمی هستند که باید از هر دو جنبه کیفیت و زیبایی به آن ها توجه ویژه ای نمود. استفاده از چوب های معمولی برای این موارد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

زیرا علاوه بر این که قابلیت هایچوب ترمووود شده را ندارند از لحاظ طول عمر نیز نمی توانند با چوب ترمووود شده برابری کنند و همین می تواند از لحاظ اقتصادی به مالکین صدمه وارد کند. در طراحی فضاهای باز نیز استفاده از چوب ترمووود شده در مقایسه با چوب معمولی توصیه می شود.

در طراحی و تولید انواع آلاچیق و مبلمان های فضای خارجی این گونه چوب ها گزینه مناسب تری هستند. به ویژه این که در این شرایط چوب ها در مقابل عوامل محیطی قرار گرفته و امکان پوسیده شدن آن ها بیشتر می شود.

یکی از جالب ترین استفاده های چوب ترمووود شده استفاده از آن در استخر و سونا است. محیط استخر و سونا محیط های مرطوبی هستند و به طور کلی نمی توان از چوب معمولی برای ساخت آن ها بهره برد.

انواع ترمووود ایرانی

ترمووود MENZOWOOD

ترمووود Menzowood با دارا بودن دانش فنی بومی، با ساخت و خرید به روزترین تجهیزات و مدرن ترین ماشین آلات صنایع چوب دنیا پا به عرصه صنایع چوب ایران گذاشت.

این گروه با بهره مندی از مدیران و پرسنل توانمند و متخصص در زمینه مهندسی صنایع چوب با مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری مرتبط از دانشگاه تهران به جرات یکی از قویترین تیم های تحقیقاتی دانش بنیان را در زمینه صنایع چوب ایران در اختیار دارد.

ترمووود منزو وود مقاوم ترین و با کیفیت ترین محصول ترمو وود در ایران و یکی از بهترینها در دنیا است. خوراک چوب خام منزو وود از با کیفیت ترین درختان ساسنا و یولکا واقع در جنگلهای تایگای ناحیه مرزی مورمانسک با کشور فنلاند به دست می آید.

ناگفته نماند این همان ناحیه ای است که سالهاست متخصصان جنگلداری کشور فنلاند در آن به پرورش کاج های گونه Pine می پردازند.

چوب خام وارد شده، در کارخانه درون کوره منحصر به فرد Menzowood تبدیل به ترمو وود می‌شود. کوره، خط تولید و کلیه ماشین آلات کارخانه از کشور آلمان وارد شده و یکی از به روز ترین خطوط تولید و فرآوری چوب موجود در دنیا در این صنعت است که در ایران نظیر ندارد.

کلیه محصولات ترمووود Menzowood در دو گرید Thermo S و Thermo D و در سایز های استاندارد جهانی ترمووود تولید می شود که از این لحاظ در ایران منحصر به فرد است.

محصولات پس از تولید وارد مرحله کنترل کیفی شرکت می شوند و پس از بررسی ماکروسکوپی و میکروسکوپی دقیق و پس از دریافت گواهی کیفی برای عرضه آماده می گردند تا با ضمانت تحویل مشتری گردند.

مزایای ترمووود منزو وود

  • تکنولوژی آلمان
  • کیفیت بالا
  • دارای ضمانت
  • قیمت مناسب
  • سایزهای استاندارد
  • تولید در هر دو گرید S و D
  • متناسب با اقلیم ایران
  • عدم استفاده از مواد شیمیایی برای فرآوری چوب
  • مقاوم در برابر قارچ، کپک و نفوذ حشرات
  • دارای مقاومت مکانیکی بالاتر نسبت به سایر رقبای ایرانی و خارجی
حتما بخوانيد: چوب ترمووود ایرانی و تفاوت این محصول با ترمووود فنلاندی

ترمو‌وود TWOOD

ترمووود تی وود (Twood) یکی دیگر از برندهای ایرانی در تولید ترموود است، که از دانش فنی کشور روسیه (twood.ru) در این حوزه استفاده می‌کند، ترمووود تی وود توانسته با کیفیت و قیمت مناسب، به یکی از رقبای برندهای خارجی ترموود در بازار ایران تبدیل شود. قابلیت استفاده از این محصول در طراحی نمای خارجی ساختمان‌ها در کنار صرفه اقتصادی به منظور به کارگیری در متراژهای بالا، این محصول را به یک انتخاب محبوب در بازار بدل کرده است.

  • تولید داخل
  • قیمت مناسب
  • کیفیت مناسب در مقابل قیمت
  • قابلیت استفاده در محیط های مختلف

ترمووود تی وود (Twood) از دو نوع چوب برای تولید ترمووود استفاده می‌کند، یکی چوب درخت کاج پهن برگ یا همان اسپروس (Spruce) و دیگری گونه درختان کاج سوزنی و یا اصطلاحا گونه پاین (Pine) ؛ که هر دو از ترمو‌ وود نوع D است.

چوبهای گونه اسپروس از جنگل های تایگای کشور روسیه استخراج شده ولی گونه پاین عموماً به صورت پرورشی در کشورهای اسکاندیناوی تولید شده و وارد ایران می شود.

ترمووود Twood طی فرایند تولید ترمووود، با استفاده از دانش فنی کشور روسیه، در داخل ایران تولید و به فروش می رسد. محصول ترمووود تی وود به دو دسته زیر تقسیم می شود.

ترمووود MCA

با توجه به سابقه شرکت تولید کننده برند MCA در فرآوری چوب و واردات آن از کشور روسیه، هم اکنون این شرکت چوب مورد نیاز برای تولید ترمووود را از جنگلهای مناطق شمالی روسیه که دارای چوب مرغوبی است تهیه میکند.

همین امر باعت گردیده که با توجه به خط تولید بسیار پیشرفته این شرکت، محصولات تولید آن داری کیفیت و استاندارد لازم باشند.

عمده تولیدات MCA از درختان کاج گونه (PINE) بوده که دارای جلوه بصری زیبا و تراکم مناسب جهت تولید ترمووود با کیفیت است. دسترسی به منبع تهیه چوب مرغوب باعث شده که این برند توان تولید طیف گسترده ای از سایزهای مختلف ترمووود برای کاربردهای گوناگون را داشته باشد.

اگر به دنبال خرید ترمووود با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ترمووود MCA را در لیست انتخاب خود قرار دهید

مزایا ترمووود MCA:

  • تولید داخل
  • کیفیت مناسب
  • در دسترس بودن
  • قیمت مناسب نسبت به ترمووود خارجی
  • سایز بندی کامل و گسترده

معایب:

  • کیفیت سطحی پایین تر نسبت به ترمووود فنلاندی
  • قیمت نسبتا بالا در مقابل سایر برندهای تولید داخل



:: برچسب‌ها: ترمووود ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rahman sadeghi

ساخت سونا خشک در سنت هزاران ساله فنلاندی‌ها بوده تا به شکل مدرن و پیشرفته امروزی در آمده است و شهرت خود را مدیون کشورهای صنعتی است، سونا یکی از روش‌های درمان مناسب برای پوست، سینوس‌ها و مخاط به حساب می‌آید.

سونای خشک و بخار هرکدام فواید خاص خود را دارند. اما در برخی از موارد ممکن است برای بعضی از افراد با بیماری‌های مختلف ضررهای خود را داشته باشد.

قرن‌هاست که ساکنان مناطق سرد از جمله فنلاندی‌ها و روس‌ها از طرفداران استفاده از حمام‌های سونا هستند. به طوری که استفاده از سونا بخشی از فرهنگ مردم کشور فنلاند بوده و سونا به عنوان پناهگاه امن مردم برای رهایی از فشارهای روزانه زندگی و بازیابی احساس شادابی و طراوت روحی و جسمی مطرح شده بود.

شاید به همین دلیل بسیاری، زادگاه سونا به شکل امروزی را فنلاند می‌دانند. اکنون علم ثابت کرده که دمای بالای محیط حمام سونا برای سلامت و طول عمر مفید است. از طرفی هم وجود چوب در محیط زندگی احساس شادابی ایجاد می‌کند.

استفاده از ترمووود و رنگ چوب مخصوص در ساخت سونا این تاثیرات را افزایش داده و دوچندان می‌کند. جالب است بدانید در تحقیقات منتشر شده نه تنها سونای خشک یکی از روش‌های لاغری در سرتاسر دنیاست بلکه استفاده از سونا خشک یکی از موثرترین روش‌ها برای دفع سموم بدن است.

سونا مکانی برای استراحت، تجدید قوا، رسیدن به آرامش ذهن، روح، روان و جسم است.

محققان تایید کرده‎اند که استفاده دو بار در هفته از سونا خشک بصورت مداوم تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی دارد. هرچند ورزش برای سلامتی بسیار مفید است، اما تعرق به هنگام ورزش کمتر از سونا خشک است، لذا تاثیر سونا خشک در دفع سموم از بدن و لاغری، به مراتب بیشتر از ورزش کردن است.

به دلیل آنکه فضای اینگونه از محیط‌ها مرطوب است، به طور کلی نمی‎توان از چوب معمولی برای ساخت سونا خشک و بخار آن ها بهره برد، یکی از جالب‎ترین استفاده های چوب ترموود استفاده از آن در استخر و سونا است تا حدی که ترمووود به عنوان چوب سونا شناخته شده است.

نقش چوب در ساختار سونا از گذشته تاکنون

سونای خشک اتاقی است با ابعاد متفاوت که به منظور بهره‌گیری از هوای گرم و خشک دمای آن کنترل شده است. شکل سونا در سال‌های دور با سوناهای امروزی کاملا متفاوت بوده است. بدین شکل که برای تولید حرارت و افزایش تعریق، پس از قرار دادن سنگ‌ها در آتش از حرارت سنگ‌های داغ داخل اتاقک‌های کوچک استفاده می‌کردند.

در اوایل قرن ۱۹ میلادی ویژگی‌های کاربردی چوب در سونا شناسایی و از آن در ساخت سونا استفاده شد. بدین شکل که سونا به صورت یک فضای چوبی کاملا بسته بدون پنجره و تنها با یک در برای ورود و خروج افراد و یک دریچه برای خروج دود ساخته می‌شد.

دریچه تا زمانی که دمای سونا به دمای موردنظر برسد بسته بود. حرارت این سونا با استفاده از هیزم تامین شد. برای قراردادن هیزم‌ها کوره سنگی در وسط اتاق در نظر گرفته شده بود.

به دلیل ساختار چوبی سونا و کاهش احتمال آتش سوزی اتاق سونا دورتر از ساختمان‌های دیگر ساخته می‌شد تا در صورت آتش سوزی، ساختمان‌های مجاور در امان باشند.

از همان دوران استفاده از چوب در طراحی سونا خشک تا به اکنون رایج شد و حتی برای رفع مشکلاتی از جمله رطوبت و اشتعال پذیری چوب تحقیقات گسترده‌ای کردند و نهایتا به نتایجی همچون فرایند ترمووود دست یافتند. جلوگیری از نفوذ رطوبت داخل سونا به منظور افزایش طول عمر سونا بسیار حائز اهمیت است.

طراحی و ساخت سونا خشک

سونای خشک به صورت یک اتاقک ساخته می‌شود و دیواره های آن چوبی است که مرسوم ترین چوب مورد استفاده در سونا چوب ترمووود است، سونای خشک دارای سکوهایی برای نشستن و درازکشیدن است و در گوشه سونا اجاق‌های به کار می‌رود که معمولا برقی یا گازی هستند.

همچنین بر روی این اجاق‌ها از سنگ استفاده می‌شود، در این اجاق هوای موجود در اتاقک چوبی را گرم کرده و سبب گرم شدن سنگ های موجود بر روی آن می‌شود.

سپس در این اتاقک، هوایی گرم و خشک جریان پیدا می‌کند و با ریختن مقداری آب بر روی سنگ‌های داغ، می‌توان ضمن افزایش رطوبت هوای اتاقک سونا، دمای آن را نیز مقداری افزایش داد.

در خیلی از مواقع مواد مختلفی مانند اسانس ها (نعناع و اکالیپتوس ) که بسیار رایج نیز هستند ، برای معطر کردن هوای داخل اتاقک سونا خشک استفاده می‌کنند.

بدن در سونای خشک در جریان هوای بسیار گرم و خشک قرار دارد در نیمکت های بالایی دمایی بین ۸۰ الی ۱۰ درجه سانتی گراد در گردش است همچنین رطوبت هوا ۵ درصد است به همین دلیل میتوان اتاق سونا را با گرمای خشک بیایان مقایسه میکنند.

در داخل اتاق سونای خشک جداره‌هایی به همراه عایق کاری اعمال میشود تا بتوان در هزینه و مصرف انرزی صرفه جویی شود. ایمن سوناها دارای یک منبع گرمایی هستند ، که اصولا با برق، گاز، و گازوئیل کار می‌کنند.

در کشورهایی که هزینه مصرف برق بالا است مانند ایران از هیترهای برقی کمتر استفاده می‌شود و معمولا مشعل های گازی به کارگیری می‌شود. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که هزینه اولیه نصب مشعل‌های گازی گران‌تر از کوره های برقی است.

همچنین لوله دود کشی در اتاقک برای خارج کردن گازهای سوخته شده تعبیه می‌شود. همچنین در کنارهای کوره فولادی و یا چدنی از تجهیزات زینتی مانند آجر و سنگ‌های زینتی پوشش داده می‌شود، تا هم برای جلوه زیبای فضای اتاق و یا همچنین برای جلوگیری از برخود بدن افراد با کوره انجام می‌گردد.

از سوی دیگر بر روی دیوارهای اتاقک سوراخ‌هایی با شکل های مختلف تعبیه می‌شود تا گرمای دیگ به راحتی به داخل سونا برسد.

دمای سونا توسط یک ترموستات کنترل می‌شود که در صورت استفاده از کوره های گازی یا گازوئیلی به مشعل فرمان می‌دهد و مشعل با قطع و وصل شدن، دمای دلخواه را تأمین می‌کند. معمولا رطوبت نسبی محیط سونا از کنترل خارج می‌باشد و تنها کنترل دما مورد نظر است.

علت این امر آن است که هوای داخل سونا به علت تعداد دفعات باز و بسته شدن در سونا مرتباً در حال تعویض می‌باشد و دوم آنکه افزایش دما، کاهش رطوبت نسبی را در بر دارد و بدین طریق هدف اصلی، که همان تعریق شدید است، حاصل می‌گردد.

استفاده از ترمووود در ساخت سونا خشک

چوب سونا به دلیل آنکه دائما در بخار قرار دارد باید از رطوبت محافظت شود. رطوبت نه تنها باعث پوسیدگی و کاهش عمر چوب می شود بلکه نفوذ حشرات و قارچ ها را نیز در پی خواهد داشت.

بدین منظور باید چوب در برابر رطوبت عایق کاری شده و مجهز به موانع بخار باشد. چوب ترمو چوبی است که تمام ویژگی مناسب چوب سونا را دارد.

همانطور که گفته شد چوب خام با گذراندن فرایند تولید ترمووود مشکلاتی از قبیل نفوذ آب و حشرات، تغییر رنگ در اثر اشعه ماورا بنفش و … را ندارد، اما حتی ترمووود در محیطی مانند سونا، عمر محدود دارد و برای نگهداری از آن باید تمهیداتی اندیشید. جهت نگهداری از چوب ترمووود نیز راهکارهایی مانند استفاده از رنگ چوب است.

نکته قابل توجه این است که استفاده از رنگ‌های شیمیایی، بدلیل آنکه مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها در اثر حرارت واکنش نشان داده و پس از تماس مستقیم با پوست ایجاد حساسیت می کند و تنها در مواردی می‌توان از رنگ‌های پایه آب مناسب ترمووود استفاده کرد.

شرکت تهران وود به منظور افزایش طول عمر چوب سونا و کاهش هزینه های نگهداری، رنگ دیوترول DIOTROL محصول کشور فرانسه و رنگ بورما واکس Borma Wachs محصول کشور ایتالیا را در اختیار مصرف‌کنندگان ایرانی قرار داده است.

این رنگ‌ها گیاهی بوده و کاملا برای استفاده در محیط سونا مناسب هستند. هم چنین باید به نکات درج شده روی بسته رنگی که تهیه کرده‌اید توجه کنید، برخی از رنگ‌ها نیازی به تجدید ندارند ولی برخی دیگر با گذشت چندماه خاصیت خود را از دست می‌دهند و نباید انتظار داشت بعد از چند ماه همان کیفیت و قابلیت‌های قبل خود را داشته باشند.

پس به یکبار رنگ کردن چوب اکتفا نکنید. زمان تجدید رنگ بستگی به نوع رنگ دارد و از چند ماه تا ۲ سال متغیر است.

کاهش هزینه های نگهداری

عموما مهمترین پارامتری که هزینه ساخت سونا خشک را تحت تاثیر قرار می­‌دهد، هزینه مربوط به چوب سوناست. درواقع هزینه ساخت سونا خشک را می­‌توان مجموع هزینه چوب و هیتر دانست. هزینه چوب به مراتب بیشتر از هزینه هیتر می­‌باشد.

پیشنهاد تهران وود برای کاهش هزینه ساخت سونا استفاده از ترمووود ایرانی است. تی وود و منزو وود دو ترمووود با کیفیت ایرانی است که با استفاده از آن می‌توان با پرداخت هزینه‌هایی مقرون به صرفه از مزایای ترمووود نیز بهره‌مند شد.

پس از ساخت سونا مساله نگهداری از سونا مطرح می‌شود. کاهش هزینه‌های نگهداری از سونا مشروط به نگهداری از چوب سونا خوهد بود. افزایش طول عمر چوب سونا با استفاده از رنگ و لاک محافظ، کاهش هزینه‌های نگهداری را به همراه خواهد داشت.

 

منبع: تهران وود



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rahman sadeghi

چوب های ترمووود از درخت کاج تهیه می شوند و بسیار مقاوم هستند. در واقع ترمووود چوب اصلاح شده با حرارت می باشد. این چوب ها به منظور مقاوم شدن در برابر اشعه uv خورشید نیاز به رنگ آمیزی با رنگ مخصوص ترمووود دارند.

این رنگ به دو صورت رنگ برپایه روغن(oil base) و رنگ برپایه آب(water base) رایج است. امروزه بزرگترین شرکت تولیدکننده این رنگ ها شرکت jansen  می باشد که رنگ های با کیفیت و قابلیت جذب در چوب تولید می کند.

ویژگی های رنگ ترمووود:

  • این رنگ به منظور مقاوم سازی چب ترمووود استفاده می شود.
  • برای جلوگیری از پوسیدگی چوب و محافظت از چوب در برابر عوامل محیطی کاربرد دارد.
  • رنگ های روغنی ترمووود نقش سیل کننده دارند.
  • این رنگ در برابر اشعه خورشید مقاوم می باشد.
  • رنگ های پایه آب ترمووود حدود چند میلی متر در چوب نفوذ کرده و مانع از پوسته پوسته شدن چوب می شوند.
  • تنوع رنگی چوب های ترمووود به چوب جلا و زیبایی می بخشد و همچنین موجب برجسته دیده شدن بافت های چوب می گردد.
  • رنگ ترمووود در برابر رطوبت مقاوم هستند.

روش اجرای رنگ ترمووود:

رنگ های ترمووود ابتدا همانند سایر رنگ ها، به منظور مخلوط رقیق کننده و رنگدانه ها باید به خوبی همزده شوند. پس از اینکه رنگ به غلظت مناسب رسید الوار ها در جهت بافت چوب رنگ زده می شوند.

توجه داشته باشید که چوب ها را به صورت رفت و برگشتی رنگ نزنید. همچنین حتما توجه کنید رنگ آمیزی لایه دوم را پس از خشک شدن کامل لایه اول شروع کنید.

آیا ترمووود هم نیاز به رنگ دارد؟

ترمووود هم، مانند سایر چوب های طبیعی نیاز به رنگ آمیزی دارد، دلایل رنگ آمیزی ترمووود از دو جنبه قابل توضیح است.

جنبه اول آن ایجاد زیبایی بصری است به نحوی که با رنگ کردن ترمووود می‌توان سلیقه‌های مختلف مصرف کنندگان را پوشش داد.

جنبه دوم و مهم‌ترین فایده رنگ آمیزی چوب طبیعی و ترمووود محافظت از آنها در مقابل شرایط محیطی است که خود به دو دلیل عمده انجام می شود:

محافظت از ترمووود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید

باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت عدم رنگ آمیزی ترمووود، رنگ دانه‌های موجود در چوب در اثر قرارگیری در مقابل اشعه خورشید از بین رفته و به مرور زمان رنگ چوب یا ترمووود به حالت خاکستری یا نقره ای تغییر رنگ خواهد داد.

در نتیجه شکل ظاهری چوب به صورت کهنه و کم رنگ خواهد شد که این مساله در موقعیت هایی که از چوب بعنوان نما در مقابل آفتاب استفاده می‌شود بسیار حائز اهمیت است.

محافظت از ترمووود در برابر رطوبت

در سطح چوب حفره‌هایی وجود دارد که مکان امنی برای رشد قارچ‌ها و انواع کپک‌هاست و رنگ آمیزی چوب باعث پر شدن حفره های موجود در چوب شده و تمامی خلل و فُرج های آن را پوشش می دهد، بنابراین رطوبت نمی‌تواند به داخل چوب نفوذ کند و چوب درمقابل نفوذ حشرات و قارچ ها ایمن می‌گردد.

حتما بخوانید: تولید ترمووود و مراحل فرآوری این محصول از چوب طبیعی

مراحل رنگ آمیزی چوب و ترمووود

در این قسمت مراحل رنگ آمیزی چوب را به صورت ساده و گام به گام به شما آموزش خواهیم داد. رنگ آمیزی به طور کلی به سه بخش سنباده زنی و رنگ آمیزی و لاک محافظ تقسیم می شود.

همانطور که قبلا اشاره کردیم رنگ کردن چوب طبیعی و چوب ترمووود در برخی از مراحل کمی متفاوت است. درمورد رنگ آمیزی چوب ترمووود بدلیل اینکه شرکت ها آن را به صورت پولیش شده و پرداخت شده به بازار عرضه می‌کنند، نیازی به مرحله سنباده زنی ندارد و چنانچه در بعضی قسمت‌های چوب ترمووود زدگی وجود داشت، می توان آن را با سنباده 400 رفع کرد.

مرحله اول: سنباده زنی چوب طبیعی

برای رنگ آمیزی سطح چوب باید صاف و صیقلی باشد، یعنی باید قبل از رنگ کردن بوسیله سنباده سطح چوب را صیقل داد. برای اینکار باید از سنباده های مختلفی استفاده کرد.

نوع سنباده بستگی به سطح چوب دارد، به عنوان مثال هر چه سطح زبری چوب بالاتر باشد باید از سنباده‌های درشت‌تر مثل سنباده 80 استفاده کرد. ولی در مقابل هرچه سطح چوب نرم‌تر باشد می‌توان از سنباده های ضعیف‌تر مثل سنباده های 220-400 برای پرداخت استفاده کرد.

انواع و درجه بندی سنباده

سنباده‌ها در انواع درجه‌بندی ارائه می‌شوند که نسبت به زبری سطح چوب می‌توان از آنها استفاده کرد. در جدول زیر درجه‌بندی مختلف سنباده متناسب با زبری چوب نمایش داده شده است.

نحوه سنباده زدن

همانطور که در بالا گفته شد برای رنگ آمیزی با توجه به سطح چوب سنباده‌های مختلفی را برای صیقل دادن استفاده می‌کنند که اگر سطح چوب زبر بود سنباده 80 و اگر نرم بود سنباده 220-400 تهیه می‌کنیم.

بعد از انتخاب سنباده، چوب را روی سطح صاف قرار داده و در جهت راه چوب کشیدن سنباده روی سطح چوب را شروع می‌کنیم. منظور از راه چوب همان خطوطی هستند که در امتداد چوب کشیده می‌شوند و سنباده زدن در جهت این خطوط اهمیت زیادی دارد.

سنباده را تا زمانی که سطح چوب صاف و صیقلی شود ادامه می‌دهیم، می‌توان با کشیدن دست روی چوب از هم سطح شدن چوب مطمئن شد.

پاک سازی چوب بعد از سنباده زنی

در آخر پس از آن که سطح چوب کاملا صاف و صیقلی شد خیلی مهم است که سطح چوب را به وسیله یک دستمال تمیز و نمدار پاک کنیم تا هرگونه براده چوب یا خاکی که به وسیله سنباده به وجود آمده است از سطح چوب پاکسازی شود.

نهایتا اگر دیدید که سطح چوب کاملا صاف و صیقلی نشده است با استفاده از سنباده 400 آن را یکبار دیگر پرداخت کنید تا کاملا سطح چوب صاف و یک دست شود و دوباره با استفاده از دستمال نمدار سطح چوب را پاکسازی نمایید.

مرحله دوم: رنگ آمیزی ترمووود و چوب

مرحله رنگ آمیزی برای چوب طبیعی و ترمووود یکسان است. برای رنگ آمیزی اولین مرحله انتخاب رنگ مناسب خواهد بود، بعد از انتخاب رنگ ابتدا آن را طبق دستورالعمل خود رنگ که اکثرا به طور کامل بر روی قوطی رنگ نوشته شده است آماده می‌کنیم.

سپس می‌توانیم به وسیله تنظیف، قلم و اسفنج رنگ آمیزی روی چوب را آغاز کنیم. از طریق هر 3 مورد می‌توان به راحتی کار رنگ آمیزی را آغاز کرد ولی ما در ادامه کار با اسفنج را برای شما توضیح داده‌ایم.

انتخاب رنگ مناسب برای چوب

برندهایی مختلفی از رنگهای مخصوص چوب طبیعی و ترمووود در بازار موجود است اما پیشنهاد ما استفاده از رنگ Minwax است، چراکه با داشتن کیفیت و دوام بالا در کنار قیمت مناسب انتخاب معقولانه‌‌تری نسبت به دیگر برندهای موجود است.

پیشنهاد مشاهده: فروش رنگ چوب و پوشش‌های تخصصی بورماواکس

آماده سازی رنگ قبل از رنگ آمیزی چوب

در مورد رنگ Minwax قبل از شروع، قوطی رنگ را باید به خوبی تکان داد تا محتویات رنگ کاملا مخلوط شوند. تقریبا در تمامی انواع رنگ ها شروع کار به همین طریق است و برخی از رنگ‌ها نیز به مکمل نیاز دارند که باید به دستورالعمل شرکت سازنده توجه کرد.

البته بهتر است برای جلوگیری از تولید حباب در داخل قوطی، رنگ را با استفاده از یک وسیله به آرامی هم بزنیم.

شروع دست اول رنگ آمیزی

پس از آماده سازی رنگ، اسفنج را به رنگ آغشته می کنیم و از سمت راه چوب شروع به رنگ کردن چوب می‌کنیم، این کار را تا زمانی که سطح چوب کاملا به رنگ آغشته شود ادامه می‌دهیم. مانند سنباده زنی که در راه چوب انجام می‌شد، رنگ آمیزی در راه چوب نیز دارای اهمیت فراوانی است.

انتظار برای خشک شدن رنگ

بعد از رنگ آمیزی اجازه می‌دهیم که رنگ کاملا به داخل چوب نفوذ کند. در مورد رنگ‌های برند Minwax مدت زمان نفوذ رنگ به چوب و خشک شدن آن حدود 4 الی 8 ساعت می‌باشد. پس از خشک شدن کامل رنگ، چک می‌کنیم که سطح چوب صاف و صیقلی باشد و اگر نبود دست دوم رنگ آمیزی را آغاز می‌کنیم.

دست دوم رنگ آمیزی چوب

همانطور که گفته شد پس از خشک شدن کامل رنگ در صورت صاف و صیقلی نبودن سطح چوب شروع به رنگ آمیزی برای بار دوم می‌کنیم. برای این کار با سنباده 400 خیلی نرم یکبار دیگر روی چوب سنباده می‌زنیم تا سطح آماده رنگ آمیزی نهایی شود.

سپس با دستمال نمدار دوباره سطح چوب را پاکسازی کرده و شروع به رنگ کردن چوب می‌کنیم و زمان می‌دهیم تا رنگ کاملا خشک شود.

مرحله سوم: استفاده از لاک محافظ

به دلیل اینکه رنگ‌های چوب به تنهایی قابلیت محافظت چوب در برابر اشعه UV را ندارند، توصیه می‌شود که حتما از لاک محافظ بعنوان آخرین مرحله از رنگ آمیزی چوب و ترمووود استفاده شود.

لاک محافظ به صورت شفاف و بیرنگ است که علاوه بر محافظت چوب درمقابل اشعه UV، جلای خیلی بهتر و براق‌تری به چوب و رنگ آن می‌دهد. نحوه انجام این مرحله نیز دقیقا طبق مرحله رنگ آمیزی چوب است.

 

مشاهده ویدئو رنگ آمیزی ترمووود



:: برچسب‌ها: رنگ ترمووود ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rahman sadeghi

رنگ چوب دنیای بسیار گسترده ای دارد. دنیایی با انواع و اقسام مختلفی از رنگ، که در کاربردهای مختلفی استفاده می شوند. رنگ هایی که با توجه به نوع چوب و سبک چون می توانند انواع مختلفی داشته باشند.

اگر با چوب های ترمووود آشنایی داشته باشید و از آن ها استفاده کرده باشید، به خوبی می دانید که این چوب ها، رنگ های مخصوصی دارند. استفاده از رنگ مخصوص برای این چوب ها به دلیل حفظ خاصیت و وضعیت این چوب ها است.

یکی از انواع رنگ چوب موجود برای چوب ترمووود، رنگ ترمووود minwax است. رنگی ساخته شده در کشور کانادا که دارای خواص منحصر به فرد بسیاری است. در این مقاله قصد داریم تا با برخی از این خواص و ویژگی های این رنگ آشنا شویم. پس از آن درباره کاربردهای این رنگ بیشتر بدانیم و به طور کلی با تمام نکات موجود درباره رنگ ترمووود minwax آشنایی لازم را کسب کنیم.

اگر به دنبال خرید و استفاده از این رنگ هستید، این مقاله برای شما است. می توانید با خواندن این مقاله ما را همراهی کنید تا به جواب سوال های پرتکرار خود درباره این رنگ برسید.

ویژگی های منحصر به فرد رنگ ترمووود MINWAX

ویژگی های منحصر به فرد رنگ ترمووود MINWAX

اگر به دنبال استفاده از این رنگ چوب باشدی، باید پیش از هرچیزی از ویژگی های منحصر به فرد این رنگ چوب آگاه شوید. این رنگ چوب نیز مانند هر محصول دیگری ویژگی هایی را دارد. ویژگی هایی که می تواند آن را برای استفاده شما، گزینه بسیار مناسبی قرار دهد. پس در ادامه این ویژگی ها را بخوانید تا بتوانید انتخاب بهتری را داشته باشید.

در واقع این رنگ، لاکی ساخته شده بر پایه آب است. نکته ای که سبب آن می شود تا این رنگ، عمق نفوذ بالایی در بین انواع مختلف چوب داشته باشد. عمق نفوذ بالای این رنگ، چیزی است که سبب می شود تا از این رنگ برای انواع پوشش های داخلی و خارجی استفاده شود.

ایجاد یک لایه محافظتی بر روی این چوب، سبب آن می شود تا چوب ترمووود پس از استفاده از رنگ minwax، در برابر نفوذ حشرات و موجودات زنده دیگر مقاوم باشد. همچنین احتمال رشد قارچ و کپک پس از استفاده از این نوع رنگ، به کمترین میزان خود کاهش می یابد. به همین دلایل است که پس از استفاده از رنگ minwax، طول عمر محصول چوبی افزایش می یابد.

در این محصول برای مقاومت و استحکام از رزین استفاده شده است. به این ترتیب مقاومت و استحکام چوب ترمووود پس از استفاده از این رنگ، بیش از پیش، افزایش یافته و بیش از دیگر چوب های ترمووود می شود.

ضمنا در این رنگ از فیلترهای ضد اشعه uv استفاده شده است. ویژگی که موجب آن می شود تا این رنگ در برابر آفتاب نیز مقاوم باشد و رنگ مناسبی برای چوب های در معرض آفتاب، نام بگیرد.

داشتن تمام ویژگی هایی که در بالا ذکر شد، سبب آن می شود که محصولات رنگ minwax، مزایای بسیاری را داشته باشند. مزایای که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

مزایای استفاده از رنگ ترمووود minwax

مزایای استفاده از رنگ ترمووود minwax:

  1. ماندگاری بالا و طولانی مدت
  2. محافظت از چوب در برابر آب و هرنوع رطوبت
  3. حفاظت از چوب در برابر آفتاب و اشعه فرابنفش
  4. محافظت در برابر انواع قارچ و کپک
  5. حفاظت در برابر خوردگی توسط حشرات و جوندگان چوب
  6. امکان رنگ آمیزی بسیار ساده و آسان
  7. بدون نیاز به هرگونه افزودنی و محلول دیگر
  8. داشتن ضخامت که موجب عدم چکه کردن رنگ در حین استفاده می شود.
  9. امکان استفاده در موارد بسیار و متنوع (اعم از فضاهای داخلی یا خارجی)
  10. پوشش دهی بالا نسبت به حجم استفاده شده
  11. تمیز شدن ساده و آسان نسبت به دیگر انواع رنگ
  12. خشک شدن سریع و بدون دردسر
  13. داشتن بوی کم
  14. داشتن صرفه اقتصادی و قیمت مناسب
  15. قابلیت ترمیم بسیار ساده و آسان توسط خود شخص
  16. قابلیت احیای چوب های ضعیف شده و پوسیده
  17. استفاده به عنوان آستر انواع لاک
  18. تنوع بسیار زیاد در ارائه رنگ های مختلف

موارد استفاده از رنگ چوب ترمووود minwax

تمامی نکاتی که تا به اینجا خواندیم، موارد مهمی بودند که مشخص می کنند از رنگ ترمووود minwax، چه استفاده هایی را می توان داشت. در این بخش از مقاله به برخی از این کاربردهای این رنگ می پردازیم:

  1. استفاده در نمای چوبی
  2. استفاده در دکوراسیون چوبی
  3. کاربرد در مبلمان فضای باز (به دلیل مقاومت در برابر آب و آفتاب)
  4. کاربرد برای آلاچیق و دیگر محصولات چوبی باغ
  5. استفاده در انواع روکش های چوبی
  6. استفاده برای در و پنجره های ساخته شده از ترمووود
  7. استفاده در انواع اسباب بازی ها و وسایل بازی

البته به یاد داشته باشید که استفاده از این رنگ چوب برای کف پوش ها مناسب نمی باشد.

خلاصه نکات پایانی مقاله

اگر این مقاله را به دقت خوانده باشید، اکنون با رنگ ترمووود minwax به خوبی آشنایی دارید. اکنون این رنگ و ویژگی های منحصر به فرد آن را شناخته اید، درباره خواصی که این رنگ می تواند به چوب شما بدهد آشنایی لازم را دارید و از کاربردهای آن آگاه شده اید. حال زمان آن است تا با رضد کردن موقعیت خود و نیازی که برای استفاده از رنگ چوب دارید، بتوانید گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنید. گزینه مناسبی که بتواند برای شما بهترین نتیجه ممکن را به ارمغان بیاورد. امید است تا رسیدن به پایان این مقاله توانسته باشید گزینه مناسب خود را انتخاب نمایید و راهکار مناسب خود را بیابید.



:: برچسب‌ها: رنگ چوب ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 مهر 1400 | نظرات ()